Artikel

Fashion-as-a-service; geen miskopen meer in je kast

Het bruiloftseizoen staat voor de deur en Frederique van Prèt-á-Fred legt uit waarom je voor speciale gelegenheden huren kunt overwegen

Geplaatst op 29 april 2019

De Swap fiets, Greenwheels en platform Peerby, het zijn allemaal populaire initiatieven waarbij je services afneemt of dingen leent in plaats aanschaft. Met de opkomst van de deeleconomie is de trend al in gezet om minder te bezitten. Waarom iets aanschaffen als het 99% van de tijd ongebruikt stil staat of in de berging staat?

Als het aan ondernemer en creatieveling Frederique Verblakt ligt is de volgende stap onze eigen kledingkast verkleinen en daarmee verduurzamen. Met haar start-up Prèt-á-Fred biedt ze consumenten de mogelijkheid om gelegenheidsoutfits te huren. Voor die ene keer dat je een lange jurk nodig hebt voor een black-tie gala of cocktailjurk voor een chique bruiloft hoef je dus niks nieuws aan te schaffen maar leen je bij Prèt-á-Fred. Als je naar de cijfers kijkt is dat hard nodig; we dragen slechts 40% van de items in onze kledingkast dragen en gemiddeld dragen we een item slechts 7 keer (bron: When Sara Smiles). Circl helpt ondernemers met een duurzame, sociale  of circulaire missie verder en is ophaal en paslocatie voor Prèt-á-Fred. We vragen Frederique naar haar droom, duurzaamheid en wie ze graag wil kleden.

Hoe kwam je op het idee om Prèt-á-Fred op te richten? 

Het idee kwam ongeveer een jaar geleden. Ik lag in mijn bed te staren naar mijn kledingkast en dacht, 80% van wat hier hangt draag ik niet. Daarnaast zag ik alle kasten van vrouwen in Amsterdam visueel voor me en ik dacht, wat een overschotten! Een vriendinnetje stuurde afgelopen zomer een appje in een groep dat ze 4 huwelijken had en of ze nog wat kon lenen van iemand? Die twee momenten samengepakt vormde voor mij de start van Prêt-à-Fred. Waarom een dure jurk aanschaffen als je die maar 1 keer draagt?!

Jurken-as-a-service; hoe werkt het precies?

Wanneer je naar de website Prêt-à-Fred (www.pret-a-fred.com) gaat, kun je een jurk ‘reserveren’ door een datum te boeken voor een pas- en ophaalsessie in Circl. Na het dragen lever je de jurk in bij Stomerij van Rooijen, wordt deze gereinigd en kan de volgende consument deze huren. Je huurt de jurk voor 4-6 dagen. Op zaterdag en zondag is de stomerij gesloten dus na het weekend breng je het op maandag terug. De kosten voor het reinigen zijn verrekend in de huurprijs.

Wat zijn de voordelen en nadelen van jurken lenen? Voor wie of voor welke gelegenheden is het concept het meest geschikt?

Goede vraag. Het voordeel is dat je met huren goedkoper uit bent dan als je koopt daarnaast is exclusiviteit een belangrjke factor; het zijn veelal jurken van speciale designers die niet altijd in Nederland te koop zijn. De huurprijzen liggen ongeveer tussen de 15%-20% van de retail waarde. Daarnaast is de mode-industrie de op een na grootste vervuilende industrie in de wereld, door minder te kopen en meer te gaan huren ben je een stuk duurzamer bezig. Wat je verder  vaak merkt is dat dure en speciale jurken ook een ‘special treatment’ nodig hebben. Oftewel, je moet ze naar de stomerij brengen om ze te laten reinigen. Deze service neem ik dan ook mee in het concept.

Er is steeds meer aandacht voor duurzame mode; hoe past het Prèt-á-Fred concept hierin?

Het duurzame element zit met name in het business model. Door kleding te gaan huren deel je dat ene jurkje bijvoorbeeld met 10 andere dames. Dit betekent 9 minder aankopen dan in de oude situatie. Een win voor je portemonnee en een stapje dichter naar een duurzamere wereld.

Mensen kunnen in Circl de jurken komen passen, waarom juist op de Zuidas en in Circl?

Eigenlijk kwam locatie de Zuidas en Circl meteen in me naar boven toen ik het concept had bedacht. Vrouwen die werken op de Zuidas hebben een druk sociaal en werkleven, waarin ze zowel op werk als privé goed gekleed willen gaan. Dit is ook de categorie vrouwen die veel huwelijken hebben, moeder worden etc. allemaal fases in het leven waarbij een flexibele kledingkast noodzakelijk is. Circl is voor mij bij uitstek de plek voor duurzame en circulaire ondernemers om jezelf aan de buitenwereld te laten zien en je met like-minded mensen te verbinden.

Wat wil je bereiken met Prèt-á-Fred, wanneer is het voor jou een succes?

Lastige vraag, want naast het huurconcept in mode heb ik nog een aantal innovaties op de plank liggen die ik wil doorvoeren. Allemaal met als doel om het business model in mode te transformeren. Het kan een stuk duurzamer dus als vrouwen vanaf morgen besluiten dat ze starten met het huren van kleding die ze maar een enkele keer dragen dan is dat al een succes voor mij.

Heb je al bijzondere verhalen van klanten?

Vooral enthousiaste verhalen! Ze krijgen complimenten op een feest of huwelijk op de jurk die ze aan hebben en zodoende leggen ze trots uit hoe Prêt-à-Fred werkt. Dit is de beste reclame die je kunt hebben. Dus ik hoop dat het ‘virus’ snel verspreidt ;).

Wie zou je nog graag in een Prèt-á-Fred jurk willen zien?

Zoveel vrouwen, maar ik denk dat ik Sophie Hilbrand kies. Ze is een prachtige en krachtige vrouw en geloof dat ze een programma gaat maken over duurzaamheid in fashion.