Video

Hoe creëren we waarde voor iedereen?

ON PURPOSE #4: Kees Klomp interviewt Michel Scholte over maatschappelijke en milieukosten

Geplaatst op 27 september 2022

Yvonne-Lang-fitting

Yvonne Lang

Programmamaker Circl Movement

Kees Klomp in gesprek met Michel Scholte over zijn missie als impact ondernemer. Als oprichter van social enterprises (True Price en Impact Institute) kijkt hij samen met zijn team naar een nieuwe definitie van het begrip waarde. Kijk hier het volledige interview.

Als jij in de winkel 1,60 Euro afrekent voor een kilo bananen is dat nog niet het hele verhaal. De eigenlijke waarde van zo een kilo bananen ligt misschien meer rond de 1,90 Euro. Dat zit zo. Als producten gemaakt worden gaat dat vaak ten koste van de makers en de natuur.

Bij de productie van bananen bijvoorbeeld zijn bodemuitputting, wateronttrekking, verlies biodiversiteit en onderverdiening van de arbeiders aan de orde. Deze factoren noem je verborgen kosten en die zitten op dit moment meestal niet verrekend in de winkelprijs. Michel en zijn team kijken daarom naar echte prijzen en hoe bedrijven kosten voor de maatschappij en het milieu kunnen voorkomen en als dat nodig is kunnen herstellen. Een nieuwe definitie van waarde dus, die verder gaat dan alleen geld.

Over Michel

Michel Scholte is co-founder & directeur bij True Price en Impact Institute. Daarnaast is hij ook Minister van de Nieuwe Economie.

On Purpose
Kees Klomp gaat met gasten in gesprek over hun oplossingen voor een nieuwe duurzame economie.
Naar reeks