English

8 tips om je mediabereik te vergroten

Jim Jansen geeft een inkijkje in de journalistieke wereld

Advertenties en print zijn al lang niet meer de voornaamste inkomstenbronnen voor magazines. Elk jaar verdwijnen er 200 titels uit de tijdschriftschappen en online presence is essentieel om mensen te bereiken. Kortom, het medialandschap is enorm in beweging. Bij wetenschapsmagazine New Scientist zijn ze van een blad naar een merk gegaan, legt hoofdredacteur Jim Jansen uit. Maar welke onderzoeken halen het blad en waarom? Dat is wat het publiek wil weten tijdens de tweede inspiratiesessie die we organiseren met pr-bureau De Wolven. De sessie ‘Circulaire successen in de media’  van 23 maart stond in het teken van hoe je je duurzame boodschap over de bühne brengt met onderzoek én media-aandacht genereert.

Jim geeft ons deze middag als het ware een kijkje achter de schermen bij de New Scientist redactie en vertelt met welke bril ze kijken naar de honderden persberichten die dagelijks binnenkomen. Jim deelde 15 tips hoe je met onderzoek de aandacht van journalisten trekt. Wij selecteerden de beste tips.

Het begint met content gevolgd door context, creatie en ook conversie, de relatie aangaan met elkaar, want uiteindelijk moet er ook geld verdiend worden.

De 8 vuistregels van Jim Jansen

  1. Gebruik cijfers in je onderzoek – het leest lekker en triggert mensen om te klikken. Denk aan de kop: 10% van de Nederlanders snurkt.
  2. Houd je aan de feiten – Klinkt als een cliché maar zorg dat alles klopt in je onderzoek.
  3. Proactief communiceren, je moet soms ook zelf nieuws maken – Jaarlijks reiken we bij New Scientist een award uit voor het grootste wetenschappelijk talent van Nederland. Maaike Kroon won de award en de dinsdag erop werd bekend dat ze werd weggekocht door de Universiteit van Abu Dhabi. Dan onstaat er een mooie link. Koppel dingen aan elkaar en kom met eigen onderzoekjes.
  4. Treed naar buiten en durf stelling te nemen – Tegenwoordig zijn heel veel dingen gladgestreken, er zit geen emotie meer in. Durf een statement te maken.
  5. Zoek naar de lokale verbinding – Wat zijn de regionale kanalen en hoe kan ik ze bereiken? Onderzoek kun je ook regionaal maken met cijfers waardoor het relevant wordt lokale media, tipt Leonne van de Wolven.
  6. Bied de primeur aan – Journalisten willen natuurlijk als allereerste het laatste nieuws communiceren en door ze een scoop te geven heb je meer kans dat ze je onderzoek plaatsen.
  7. Bouw een netwerk op en zorg voor duurzame relaties – Journalisten rennen harder voor je als ze je kennen.
  8. Denk na over het tijdspad van je stuk – Is het heel actueel, bedenk dan welk medium het meteen online kan zetten. Is het over een week trending topic, neem dan op tijd contact op met een weekblad. Magazines of maandbladen werken zeker 3 maanden vooruit, het zomernummer van New Scientist is nu in de maak.

 

 

Notificatie:
AdBlocker gedetecteerd.
Door het gebruik maken van dit soort software, kan de website minder goed tot slecht functioneren.