Artikel

Plasticdieet-maand: P.E.T. Free Pledge

Op zoek naar mogelijkheden voor duurzaam plastic tijdens de Deep Dive

Geplaatst op 27 september 2018

Op maandag 17 september vond de Deep Dive – Zero Waste kantoren plaats, in het teken van de Plasticdieet-maand. De maand waarin Circl bewust omgaat met single-use plastic door de keuze voor duurzame alternatieven te stimuleren. Tijdens deze maand ligt de focus op de big five; plastic zakken, rietjes, P.E.T. flessen, wegwerpkoffiebekers en boterhamzakjes.

Deze deep dive ging met name over het verminderen van single-use plastic (wegwerpplastic) in de catering en horeca waarbij ABN AMRO, Albron, en Dopper Foundation hun ervaringen deelden onder begeleiding van Jacqueline Cramer, ambassadeur circulaire economie bij Amsterdam Economic Board.

‘Minderen met plastic is ontzettend lastig!’ Met deze constatering trapte actrice en sociaal onderneemster Hanna Verboom de sessie af. Ze is door Circl uitgedaagd een maand op plasticdieet te gaan. Aan de aanwezige changemakers vertelde ze hoe je, zeker tijdens een drukke maand, tussen de bedrijven door vaak snel even een supermarkt binnenloopt. ‘Ik vond het confronterend, maar erg goed voor de bewustwording!’

Op de vraag van host Egidio Bundel, onze Program Developer Zero Waste wat ze de zaal zou adviseren voor succesvolle gedragsverandering, antwoordt Hanna: ‘Zorg voor alternatieven voor het gemak dat plastic biedt.’ Een learning die als een rode draad door het hele verdere programma heen loopt.

Samenwerken hele keten

Als Category Manager circulaire economie binnen ABN AMRO Facility Management is Céline Pessers verantwoordelijk voor de transitie van een lineaire naar een circulaire bedrijfsvoering van de ruim 150 kantoorpanden van de bank. Van deze kantoorpanden zijn de in- en uitkomende materiaalstromen in beeld gebracht.

‘Er stroomt 20.000 kilo per jaar aan single-use plastic door onze panden. De leverancier moet zo min mogelijk plastic binnenbrengen én werknemers moeten het op de juiste manier weggooien. Ook wordt de optie biologisch afbreekbaar plastic onderzocht. ‘Voedselverpakkingen, maar ook de productieketen van de ingrediënten is enorm belangrijk’.

In het pand wordt dus geëxperimenteerd met onder meer ‘radicaal duurzame’ catering, duurzaam verpakte en geproduceerde koffie en composteerbare bekertjes. Pessers: ‘Maar de afvalverwerking moet ook meewerken, dat is nog een uitdaging!’

Bekertjes dilemma

Uit reacties in de zaal blijkt dat er binnen allerlei bedrijfsmuren ook al van alles gebeurt. Een bibliotheek worstelt met de vraag hoe bezoekers kunnen worden meegenomen in het bekertjesprobleem: wegen de voordelen van mokken op tegen de nadelen van plastic? Het is een bekende discussie, die ook vanavond weer losbarst. Is de rietsuikerbeker nou beter dan de kartonnen? Of toch kunststof? De meningen zijn verdeeld.

In het geval van de eigen mok of Dopper praktisch niet haalbaar is, is volgens Cramer het dunne, witte plastic bekertje een goede optie, mits goed hergebruikt. ‘Dit ondanks dat recyclen de slechtste van de beste opties is. Het gaat namelijk om de CO2-voetafdruk’, aldus Cramer. Vanuit de zaal klinkt nog een tip over statiegeld.

Albron heeft bespaard op single use plastic; 30% plastic bekertjes, 12% vuilniszakken, 11% plasticzakken broodjes, 11% huishoudfolie (bakken en hygiëne) en de rietjes, die bleken helemaal niet nodig. Albron ging van PET pusher naar een cateraar die géén plastic flesjes water verkoopt, maar kraanwater. Nederland heeft het best mogelijke kraanwater. Een gat in het verdienmodel.

Maar haalbaar, gezien het feit dat er elke bezoeker een vast bedrag betaald. Met een circulaire inkoopstrategie kun je hier wat voor vragen. Daag partijen bij aanbestedingen uit met iets nieuws te komen. Hartmans oppert de verkoop van kruiden zoals munt, daar wil iedereen wel wat voor betalen.

Zero waste lab meet-up

Ter afsluiting ondertekenen ABN AMRO Circl de P.E.T. Free Pledge. De P.E.T. Free pledge betekent dat wij geen P.E.T. flessen aanbieden en collega’s stimuleren om uit duurzame drinkgerei te drinken. Er zijn mooie ideeën geboren en er is genoeg stof tot nadenken voor de volgende meet-up: het Zero Waste Lab in co-creatie met Amsterdam Economic Board.

Tijdens deze sessie gaan we in op het grootschaliger aanpakken van de problematiek, samen aanbesteden, beter inzamelen en in gesprek met de afvalverwerkers voor hoogwaardig gebruik.