English

TERUGKIJKEN: CIRCL College Tour #19: De voedselomgeving van de toekomst

Bekijk hier de CCT#19: De Voedselomgeving van de toekomst
Egidio Bundel
9 oktober 2020

In deze aflevering van de CIRCL College Tour gaat Rob Morren, sector banker food bij ABN AMRO en Natascha Kooiman, oprichter van Smaackmakers, in gesprek over de voedselomgeving van de toekomst. Want steeds meer gemeenten en steden willen hun burgers helpen. Maar dat lijkt nog niet zo simpel. Waar lopen zij tegenaan en wat is er nodig om stappen te zetten richting een duurzame en gezonde voedselomgeving? Het komt allemaal aan bod in deze editie van CIRCL College Tour. Kijk de Webinar hieronder terug!

Hieronder lees je een aantal vragen die naar voren kwamen in de Webinar.

Waarom maakt de consument niet de gezonde en duurzame keuze in de supermarkt?

Het eerst wat je vaak tegenkomt in de supermarkt is de groente afdeling en vaak zijn deze ook nog in de aanbieding. Toch gaat het nog vaak mis en is overgewicht nog een groot probleem. Dat groentes het eerst zichtbaar zijn in supermarkten is volgens Natascha een goed voorbeeld van nudging. De groenteafdeling ziet er vaak mooi uit en dit trekt mensen de supermarkt in. Dit betekent helaas nog niet dat mensen ook altijd kiezen voor deze gezonde en/of duurzame opties. Eenmaal binnen in de supermarkt worden consumenten toch vaak gestuurd richting ongezondere opties en niet per see omdat deze keuzes ongezond zijn, maar omdat de supermarkt hier meer geld aan kan verdienen.

Waar ligt de grens tussen advies geven over gezonde voeding en de consument betuttelen of beperken in zijn keuzevrijheid?

De politiek zegt vaak dat ze consumenten niet kunnen of willen dwingen tot gezonde en duurzame voeding. Ze willen de consument niet gaan betuttelen, ook al is het bekend dat meer duurzame en gezonde voeding essentieel is voor de toekomst van de voedselomgeving. Gezonder eten en minder vlees eten is een gevoelig onderwerp en weinig mensen in de politiek durven hier hun vingers aan te branden. Maar als je kijkt naar reclames wordt de consument juist wel enorm betutteld, alleen helemaal de andere kant op. In reclames worden ongezonde en dierlijke producten vaak gepromoot. Natascha vindt het bijzonder dat wij tegen betutteling zijn als promotie van gezonder en duurzamer eten, maar dat iedereen het prima vindt dat veel marketingbudget wordt uitgegeven aan de promotie van ongezond eten.

Hoe kan je consumenten die nog een beetje schrikken van termen zoals vegan en vegetarisch verleiden om vaker plantaardig te eten?

Niet iedereen wil vegan of vegetarisch eten, vaak wordt gedacht dat dit eten raar is of niet lekker. Natascha stelt dat deze groep vooral lekker wil eten. Je zou bijvoorbeeld minder nadruk kunnen leggen op dat gerechten op een menukaart vegan of vegetarisch zijn en zo ook de vleeseter kunnen verleiden om voor dit gerecht te kiezen. Want de veganist of vegetariër pikt de gerechten die voor hem geschikt zijn er toch wel uit. Ook is het een optie om de kwantiteit van dierlijke producten te verkleinen en meer te focussen op kwaliteit en duurzaamheid.

Welke kansen biedt het Corona virus voor de transitie naar een gezonde voedselomgeving?

Corona geeft in ieder geval een boost aan het belang van gezondheid. Veel mensen willen nu hun weerbaarheid vergroten en het besef dat gezonde voeding hierbij hoort komt daar steeds meer bij. Natascha ziet dit als een kans om gezonde en duurzame voeding nog meer op de kaart te zetten en ook te zorgen dat het blijvend is. Ook is het een goed moment voor bedrijven en restaurants om hun voedselaanbod aan te passen. Zodat als we er straks weer allemaal op uit kunnen het voedselaanbod in overeenstemming is met de onderliggende wens van de consument om gezond en duurzaam te eten.

Waarom bestaat het aanbod in bedrijfskantines voornamelijk uit dierlijke producten?

Een belangrijke reden hiervoor is dat het gewoonte is. De consument is dit aanbod gewend en verwacht dit ook. Bedrijven willen ook aan deze verwachtingen voldoen. Maar het komt ook doordat het huidige systeem overhoopligt, we betalen standaard te weinig voor ons voedsel. Dit geldt zeker voor de producten met de hoogste negatieve impact op onze gezondheid of op het milieu. We betalen niet de ‘true price’ voor deze producten. Hierdoor kunnen deze producten nu nog zo goedkoop aangeboden worden en verschijnen ze dus vaak als goedkope opties in bedrijfskantines.

Welke rol speelt educatie in de transitie naar een duurzame voedselomgeving?

Educatie speelt een hole grote en belangrijke rol bij deze transitie. Natascha vindt het dan ook heel gek dat je op school heel veel vakken over heel veel verschillende onderwerpen krijgt, maar niet over hoe je gezond moet leven en eten. Terwijl dit iets is waar iedereen mee te maken krijgt en wat voor iedereen van belang is. Veel partijen zijn momenteel ook bezig met het maken van voeding als verplicht onderwerp op het basis en voortgezet onderwijs. En hierbij is het ook belangrijk om niet alleen op gezondheid maar ook op duurzaamheid te focussen.

Wie moet beginnen met de transitie naar een duurzame en gezonde voedselomgeving, de consument of de producent?

Je hoort horecabedrijven vaak zeggen dat ze wel gezonde en duurzame producten willen verkopen, maar dat er vanuit de consument nog te veel vraag is naar het tegenovergestelde. En dat ze het dus wel ongezonde producten moeten aanbieden, want anders gaat de consument naar hun concurrent. Hierdoor krijg je een beetje een kip of het ei situatie, Wie moet er nou eerst veranderen de consument of de producent? Natascha stelt dat er om te beginnen een landelijke doelstelling vanuit de overheid gesteld moet worden. Hierdoor zal het bedrijfsleven in beweging komen en hun producten aanpassen, consumenten zullen dan volgen. Influencers en marketingcampagnes kunnen hierbij helpen door de consument te laten zien hoe lekker en makkelijk gezond en duurzaam eten is.

Reageer op dit artikel
Notificatie:
AdBlocker gedetecteerd.
Door het gebruik maken van dit soort software, kan de website minder goed tot slecht functioneren.