Verdwalen met eigenzinnige kunst op de Zuidas

Jonge kunstenaars houden je een spiegel voor met GET LOST - art route

In onze gehaaste levens is er weinig tijd om te verdwalen en te ontdekken. Al helemaal niet op de Zuidas, waar vaak tot ’s avonds laat de lichten branden in de kantoortorens. Toch opent op 22 juni midden in deze concrete jungle de tweede editie van GET LOST – art route, een eigenzinnige kunstroute. Dit jaar is het thema ‘Code of conduct’  en GET LOST ontwikkelde samen met 15 organisaties verrassende kunstwerken die hun eigen gedragscode representeren. We spreken met Cecile Mullens-Wentges, afgestuurd Econome die een carrièreswitch maakte en GET LOST – art route oprichtte.

Wat is je grote droom met Lost Art?

Het leven gaat als een sneltrein. Je raast door en doet wat anderen van je verwachten, je koers gericht een uitgestippeld carrierepad. Tot je je op een dag afvraagt: wat wil ik nou echt? Dat overkwam mij en op de Rietveld Academie heb ik pas echt leren kijken en mijn zintuigen geactiveerd: wat voel je, ruik je, zie je echt? Kunst in openbare ruimte heeft het vermogen je te prikkelen. Mijn droom is om met onverwachtse, prikkelende werken de alledaagse, gestructureerde patronen te doorbreken en mensen te triggeren.

Waarom juist kunst op de Zuidas?

Om het bedrijfsleven met de creatieve scene te verbinden. Ik ken beide werelden en er zit een mega spanningsveld tussen. Ik wil met GET LOST een spiegel voorhouden en een vonkje aanwakkeren. Iedere werknemer op de Zuidas heeft een passie of een vuurtje en is misschien wel een bevlogen dj, tekenaar of hovenier in de avonduren. Het lijkt wel of hier op de Zuidas geen ruimte is voor dat vuurtje, door de werkdruk, verwachtingen, money-driven mentaliteit en drang naar efficiëntie. Kunst zie ik als een middel om hier ruimte aan te geven en te reageren op deze omgeving met een tegenbeweging.

Hoe zijn jullie op thema ‘code of conduct’ gekomen?

We lazen in het jaarverslag van een grote corporate quotes van John Cage, hij was een Amerikaans avant-gardecomponist; een van de grootste vernieuwers van de klassieke muziek uit de 20e eeuw. Een echte verschilmaker. Dat raakte ons, wat schijnbaar had deze organisatie een kunstenaar nodig om de gedragscode te vertalen naar buiten. Toen bedachten we, kunnen wij niet een stap naar het bedrijfsleven toe maken en de code of conduct als basis nemen voor de kunstwerken?

Waar liepen jullie tegenaan?

Veel organisaties hebben de code of conduct nog niet op papier of zitten nog middenin het formuleren ervan. Als iets in de maak is, kun je het ook moeilijk uitdragen. Daarnaast komt het ook dichtbij de kern van de organisatie en dat maakt het spannend.  Van tevoren dachten we dat kunstenaars ook konden  helpen in de zoektocht naar de juiste code of conduct, door een beeld te maken van hoe zij het zien. Dat bleek in de praktijk wat weerbarstiger en veel bedrijven deden uiteindelijk niet mee. Uiteindelijk zie je nu in de route dat het breder is geworden dan de gedragscodes, de werken representeren wie je bent als bedrijf of als gebied, en hoe je je ten opzichte van elkaar verhoudt.

Circulariteit en kunst, is dat een match?

Duurzaamheid binnen de kunstwereld is eigenlijk al de norm. Kunstenaars werken meestal met gerecyclede of natuurlijke materialen. Je ziet nu dat de technieken achter de kunst steeds spannender worden. Bij GET LOST – art route zie je daar ook voorbeelden van, zoals ledverlichting die op wind reageert. Er zitten ook perfomatieve kunst tussen, ook om te activeren. Dat is precies wat de Zuidas wel kan gebruiken, activatie van open ruimte.

Wat is je favoriete werk uit GET LOST – art route?

Een favoriet kiezen is niet eerlijk voor alle bedrijven die deelnemen 😉 Als je GET LOST – art route loopt kun je echt een dans verwachten. Je ziet een tweedimensionaal als driedimensionaal podium, tekst die aan je voorbij schiet doordat het is geactiveerd door de wind, een speelplaats voor de hard werkende Zuidasser, bouwborden die met de hand geschilderd worden, een meteoriet en een slinky die over een gebouw loopt. De kunstwerken roepen emotie op, maar ook zelfherkenning. En er zit voor iedereen wat tussen, ook voor de beginners op kunstgebied. Je krijg een subtiel inkijkje in de ziel van de bedrijven die meedoen!

Wat is precies de kunst van het verdwalen?

“The meaning of life is that it stops. Don’t bend; don’t water it down; don’t try to make it logical; don’t edit your own soul according to the fashion. Rather, follow your most intense obsessions mercilessly. You are free and that is why you are lost.” Postte een performance kunstenares en vriendin een paar dagen geleden, een quote van Franz Kafka. Dit omschrijft precies wat GET LOST wilt brengen. Je bent vrij om eigen keuzes te maken, zoek het verdwalen ook op in je werk. Fiets een keer een andere route, ga naar dat onbekende koffietentje of naar dat Libanese tentje.

Wat kan het bedrijfsleven leren van kunstenaars?

Met het samenstellen van GET LOST – art route merkten we dat veel bedrijven heel erg redeneren in risico’s. Veel organisaties dachten bijvoorbeeld alleen maar aan kunst in de vorm van sculpturen en daaraan merk je dat ze zich beperken tot het bekende framework. Ik hoop dat we met deze prikkelende werken van jonge kunstenaars de jonge Zuidasser bereiken. Het is een echt beleving!

Circl is onderdeel van de route, bij ons is de tentoonstelling Reservoir Bits van Monira Al Qadiri te bewonderen.  Deze Koeweitse kunstenaar voert je met Reservoir Bits in Circl.ART, de kunstprojectruimte van ABN AMRO, mee naar een raadselachtige wereld. Ondertussen stelt ze relevante vragen over aardolie, rijkdom, duurzaamheid en identiteit. Hier lees je meer over de werken.

GET LOST – art route is te zien van 22 juni t/m 22 september. De opening van GET LOST – art route vindt plaats op 22 juni.

 

Notificatie: