Is een kilo bananen voor 99 cent te goedkoop, of een brood van 3 euro te duur? Bij de productie en consumptie van voedsel zijn er veel verborgen kosten, zoals onderbetaling van personeel, energie- en waterverbruik, slechte arbeidsomstandigheden of klimaatverandering door broeikasgassen uit kunstmest.
Steeds meer bedrijven, consumenten, maatschappelijke organisaties en overheden willen dat de vervuiler betaalt. Zo vragen meer dan 100 CEO’s voor een (hogere) prijs op CO2-uitstoot. Tegelijkertijd is de heersende opinie dat we de rekening niet neer kunnen leggen bij mensen met een laag inkomen of boeren aan het begin van de keten. Een reis door het productieproces zorgt voor inzicht in de keten en negatieve gevolgen die vervolgens worden omgezet in financiële cijfers, de true price.
Moet de echte prijs transparant gemaakt worden zodat bedrijf en consument zelf duurzamere keuzes kunnen maken, of moet de echte prijs gelijk worden afgerekend? Met experts gaan we in gesprek over dit belangrijke vraagstuk, de impact op de voedselketen en oplossingen!
Met in dit programma onder anderen
Anne-Wil Dijkstra
Choco Co-Captain Tony's Chocolonely
Michel Scholte
Directeur en co-founder True Price & Impact Institute, Minister van de nieuwe economie
Willy Baltussen
Senior onderzoeker bij Wageningen Economic Research
Eva van den Broek
Founder Stichting Behavioural Insights Nederland
Jos Huijbregts
Directeur bij Bakker van Vessem
Maarten Rijninks
Mede-eigenaar van biologische supermarkt De Aanzet
Hilde Engels
Oprichter van de Fruitmotor, voormalig programmaleider Verduurzaming Voedselketen bij stichting Natuur & Milieu
Job Boodt
Head of training, Bocca Coffee
Programma
- 15.30 -16.00 - Inloop
- 16.00-17.00 - Framework True Price
- Interview met Michel Scholte (True Price Foundation)
- Keynote Anne-Wil Dijkstra (Tony Chocolonely)
- Panel met Willy Balthussen, Eva van den Broek, Michel Scholte en Anne-Wil Dijkstra - 17.00-18.00 - Sessies
Keuze uit:
1. In gesprek met Bakker Jos Huijbregts
2. In gesprek met Job Boodt van Bocca over kwaliteit en prijsverwachtingen van de markt
3. In gesprek met Maarten Rijninks over communicatie en true price
4. In gesprek met Hilde Engels over de Fruitmotor
5. Workshop True Price Analyse van jouw bedrijf - 18.00 - Borrel
Met onder andere Cider van de Fruitmotor
Op weg naar de echte prijs, echte waarde en echte winst van voedsel
Op weg naar de echte prijs, echte waarde en echte winst van voedsel
Een routekaart om te sturen op de maatschappelijke effecten van voedsel. >>
Looking good on paper
Review of recent research on the impact of sustainability certification on working conditions on large farms. >>
Externe kosten van bananenproductie
De verborgen kosten van bananenproductie
True Price onderzoek met reactie van Stichting Max Havelaar. >>