Een middag verkopen op de IJhallen, rechtstreeks de textielcontainer in of weggeven aan een goed doel.Ieder jaar gooien we in ons land samen 235 miljoen kilo textiel weg en onze afdankertjes komen óveral terecht. Maar komt deze berg aan potentieel herbruikbaar materiaal, vol bijzondere kledingstukken die een tweede leven verdienen, op de juiste plek? Van afval naar grondstof, hoe pakken we dat aan? Samen met experts en modeontwerpers duiken we in de wereld van textielafval. Hoe ontwerp je met restkleding? Wat doet de gemeente met al onze oude kleren? En hoe dragen we zelf als consument bij aan #lesswaste? In dit programma gaan over deze thema's en de oplossingen in gesprek!
Programma
12.00 - Lunch
12.30 - Programma
Met in dit programma onder anderen
In gesprek met:
• Carmen Hogg is stijlantropoloog en onderzoekt stijl in relatie tot identiteit en (sub)cultuur. Ze gelooft dat stijl een middel is om vooroordelen te ontkrachten. Centraal in haar onderzoek staan onderwerpen als racisme, identiteit en (voor)oordelen. Eerder dit jaar reisde ze af naar Ghana om de sociale impact van kledingdonatie te onderzoeken. Wat gebeurt er eigenlijk met de kleding die we doneren aan Afrika?
• Jessica van Halteren, ontwerper in de breedste zin van het woord, laat met haar kleding een nieuw perspectief zien op mode. Wat is er duurzaam aan het ontwerpen van mode? Kunnen we hier anders naar kijken en van oude kleding nieuwe kleding maken? Ze vertelt over de bijzondere modeshow die ze bij Circl geeft later die dag, gebruikmakend van reststromen zoals kledingoverschotten en restmateriaal. Hoe gaat ze te werk?
• Ellen Mensink is mede-initiatiefnemer van Dutch Center for Circulair Textiles, een project van Wieland Textiles, Brightloops, Loop.a.life, Leger des Heils Reshare en de gemeente Zaanstad. Het doel is om bedrijven en gemeenten uit de Metropoolregio Amsterdam (MRA) uit alle schakels van de textielketen met elkaar te verbinden: van het inzamelen van gebruikt textiel tot en met de productie van nieuw textiel en zo een stap te zetten richting een circulaire textielindustrie.
• Sanne de Lorme werkt bij Sympany, een sociale onderneming bekend van de ‘geef-goed-door’ textielcontainers in het straatbeeld waarmee het bedrijf ieder jaar zo’n 23 miljoen kilo textiel ophaalt. De opbrengst van de verkoop gaat naar projecten in India en vier Afrikaanse landen die jonge mensen binnen de textielsector kansen bieden op een opleiding en een inkomen. Het nieuw gelanceerde initiatief By Sympany zet in op samenwerking met (duurzame) modemerken om samen, middels geavanceerde recycling, producten te ontwikkelen waarvan een deel van de opbrengst ten goede komt aan deze projecten. De eerste samenwerking binnen dit initiatief is met duurzaam denimmerk Kuyichi.