Honeycomb Vases gemaakt door een bijenkolonie èn kunstenaar Tomáš Libertíny, Rick Tegelaars chique Meshmatics kroonluchters van kippengaas, en luchtschepen van karton en papier van Jeroen van Kesteren. Voor de tweede keer organiseren Marijn Muller (Cartoni Design), Pien Rademakers (Rademakers Gallery) en Margitte Verwoerdt (kunsthistorica en curator) de jaarlijkse expositie over Sustainable Art & Design in CIRCL.
De initiatiefnemers selecteerden een bont gezelschap van ontwerpers en kunstenaars die met een andere blik naar alledaagse, onderbelichte of afgedankte materialen kijken. Met deze expositie tonen ze aan dat kunst en design niet zoals gewoonlijk strikt gescheiden disciplines hoeven te zijn, maar dat ze elkaar juist versterken.
In de Circl expositieruimte worden duurzame initiatieven getoond, zoals van de interessante kunstenaar van het moment Tomáš Libertíny. Hij onderzoekt de schoonheid en intelligentie van de natuur en gaat er een samenwerking mee aan.
Studio Libertiny zal een site specific werk ontwerpen samen met de bijenpopulatie op de daktuin. Ook toont hij een aantal van zijn Honeycomb Vases van ingenieus vervaardigde metalen skeletten waarop een kolonie bijen werd uitgenodigd om er ongehinderd hun huis te bouwen en in alle vrijheid te wonen. Vanuit de gedachte dat technologie en de mens de natuur niet moet dwingen, maar moet uitnodigen wanneer de juiste voorwaarden zijn geschapen, komt zo’n mooi washoningraten-kunstwerk vanuit een wederzijdse overeenkomst tussen mens en natuur tot stand.
Jeroen van Kesteren maakt nieuwe fantasievolle en zeer gedetailleerde sculpturale luchtschepen van karton en (overtrek)papier, die herinneren aan een vergeten wereld en die deel uitmaken van een steampunk-achtige serie getiteld Orphanage for Lost Adventures. Ook Rick Tegelaar laat zien dat hij een laagwaardig materiaal naar een hoogwaardig niveau kan tillen. Dat doet hij met kippengaas in zijn Meshmatics Chandeliers.
Van Dirk van der Kooij, bekend van zijn 3D geprinte meubels van gereycled plastic, zijn er nieuwe vazen waarvan de kleur blauw uitgangspunt was voor een foto van Anoek van Tetering. De macro-fotograaf en kunstenaar zoomde in op details uit het zeventiende eeuwse bloemenstilleven met blauwe vaas van Jan Davids de Heem uit het Mauritshuis. Haar nieuwsgierigheid naar het ongeziene leidt tot foto’s van uitvergrote dagelijkse objecten. Ze toont ons door middel van slow looking een nieuwe wereld waarin ze de schoonheid van verborgen schatten onthult die doorgaans te klein zijn om met het blote oog te zien.
Vincent Mock, gebruikt spirituele symbolen om statements te maken. Hij toont onder andere een hertengewei getiteld Kauyumari dat de kunstenaar samen met de eeuwenoude Huichol maakte, een stam die diep in de Mexicaanse bergen leeft, maar in het bestaan wordt bedreigd. Zijn gewei bewerkt met glazen kralen die de inheemse Marakame Indianen maken, is een samensmelting tussen traditioneel ambacht, spirituele symboliek, en de moderne westerse wereld.
Ivan Cremer laat zijn werk leiden door de materialen die hij vind en construeerd daar een nieuw verhaal mee. De serie beelden ‘Dancers from Oblivion’ is geconstrueerd uit de ruines van Leipzig. ‘Materialen zijn stille getuigen van de geschiedenis’ . Deze ruwe en vergankelijke bouwmaterialen bevatten een intrinsieke waarde die niet na te maken is. Ivan Cremer respecteert en gebruikt de eigenschappen van het materiaal en creeert een choreography van hout en staal.
Fernande Hora Siccama staat bekend om haar fabelachtige bloemenarrangementen. Met Flower Service verzorgt zij bijzondere decoraties voor speciale gelegenheden zoals bruiloften, feesten, congressen en symposia. Haar bloemendesigns zijn geliefd in binnen- en buitenland.
Verder zijn er nieuwe werken van jonge talentvolle kunstenaars als Florentijn de Boer, die met haar handen als gereedschap met oliepastel intrigerende illusies van de werkelijkheid schildert, en Joana Schneider, die enorme theatrale maskers van gerecycled visserstouw maakt. Een circulair kamerscherm dat Cartoni samen met Colette Vermeulen ontwierp, een tafel met hergebruikt Perzisch tapijt van Ruben van Meegen en vazen van gerecycled glas van Maarten Vrolijk. Ook zijn er kunstwerken van gerecycled ‘olieplastic’, waarmee Stefan Gross op een kleurrijke manier de val van een samenleving gebaseerd op groei verbeeldt. Eveneens aanwezig zijn de kleurrijke schilderijen waarin Sophie Steengracht mythologie, magisch realisme, transformatie en de relatie tussen de mens en de uitbundige natuur verbeeldt, en MISHMASH dat gevonden voorwerpen, onderdelen van gereedschappen, speelgoedbeesten, antieke objecten en sieraden verwerkt tot geassembleerde objecten.
Zo toont de expositie een rijke wereld van materialen die kunstenaars en designers (her-)waarderen en (her-)gebruiken. We zijn open van 08:00 en de toegang is gratis. Kom dus vooral een kijkje nemen bij ons op de eventspace!