English

Meditatie; work-out voor je brein!

De missie van van Meditation PopUp; training van het hoofd moet net zo normaal worden als het trainen van je lijf!

Het trainen van je hoofd; eigenlijk onmisbaar in dit digitale tijdperk waarin we vergroeit zijn met onze telefoon, altijd bereikbaar zijn en dagelijks ontelbare prikkels te verduren krijgen. Ook Josine ervaarde de voordelen van meditatie en merkte dat in Amsterdam laagdrempelig, moderne plekken om samen te mediteren ontbraken. Tijdens een trip naar New York kwam ze sportscholen tegen waar je je brein kunt trainen en dat gaf de doorslag om haar idee te gaan uitwerken.

Terug in Amsterdam besloot ze samen met haar vriend Bas Meditation PopUp op te richten en sinds dit jaar organiseren ze meditatieklassen op moderne, bijzondere plekken. Josefine, van oorsprong psychologe, en Bas, voormalig marketing manager, hebben een nuchtere kijk op meditatie en weten als geen ander hoe lastig het is om het structureel uit te oefenen. De Meditation Popup lessen helpen je hierbij, duren een half uur en zijn geschikt voor iedereen. Inmiddels kun je de lessen al op vier locaties volgen en sinds begin maart ook in Circl. We vroegen Bas en Josine naar hun droom, de effecten van meditatie en de fabels over mediteren.

Iedere dinsdag mag Circl drie plekken weggeven voor de meditatieklas van 17.45 – 18.15. Kijk voor de lessen in onze agenda.

Wat is het idee achter Meditation PopUp? 

Mindfulness is tegenwoordig een buzzword en apps als Headspace groeien enorm. Een goede ontwikkeling, mensen maken kennis met meditatie en doen een poging om (thuis) te oefenen. Maar dat valt niet mee. Vergelijk het met een sportschool: iedereen kan thuis fitnessoefeningen doen, maar vrijwel niemand doet dat consequent. Het is fijn om hiervoor samen te komen, dat helpt, dat stimuleert. Dit is niet anders als we het hoofd trainen. In Amsterdam zijn er weinig laagdrempelige plekken waar je kunt binnenstappen om te mediteren. Meditation PopUp biedt als eerste deze mogelijkheid.

We kozen voor PopUp omdat we geloven dat het belangrijk is om de capaciteit van de stad zo optimaal mogelijk te gebruiken, helemaal met de toenemende urbanisatie. Minder bezitten, meer delen. Daarom brengen we onze mobiele studio’s naar bestaande locaties. We kiezen hierbij voor exceptionele plekken die bijdragen aan de meditatiebeleving. 

 

Meditatie en zweverig wordt vaak in adem genoemd; Wat is jullie definitie van meditatie?  

Ja, deze opvatting begrijpen we wel. Mindfulness meditatie gaat over de aandacht brengen naar het nu. Niet naar gisteren, niet naar morgen, gewoon naar dat wat er nu gebeurt. Wat dat betreft is het eigenlijk allesbehalve zweverig; actieve training van het brein om zonder aannames te observeren wat er is. We kiezen bij Meditation PopUp voor een moderne, Westerse stijl zonder poespas. 

Meditatie draagt bij aan het vergroten van empathie en compassie, het heeft daardoor een positief effect op onze omgang met elkaar

Wat is het grootste fabel rondom meditatie?

Een van de belangrijkste fabels rondom meditatie is dat het doel van meditatie is om gedachten te stoppen, het hoofd “leeg” te maken.  Deze overtuiging kan behoorlijk wat frustratie opleveren tijdens het mediteren. Hierdoor geef je mogelijk sneller op (“mediteren is niks voor mij”). Het goede nieuws is dat je de gedachten niet hoeft te elimineren, je hoeft er alleen bewust van te zijn. Dan kan je actief kiezen hoeveel aandacht je wilt geven aan de gedachten. Hierdoor ontstaat er vaak afstand van de gedachten en een verandering van perspectief. De gedachten beheersen jou niet meer, maar jij beheerst je gedachten.

Waarom is sport voor je brein zo belangrijk?

Ons brein krijgt in de huidige maatschappij weinig rust. De hoeveelheid informatie die we aangeboden krijgen is hoger dan ooit. We verwerken alleen al 377 advertenties per dag. Tel daar nog talloze appjes, foto’s, e-mails, Netflix-series en newsfeeds bij op en je krijgt een aardig beeld van de belasting die het brein heeft. En dan te bedenken dat mensen 100 jaar geleden niet veel meer te verwerken kregen dan een enkel radiobericht, brief of boek. De evolutie van het brein ligt dus wat achter op de enorme toename aan informatie. Des te belangrijker om het brein helder te houden en bewust te blijven van wat er met onze aandacht gebeurt.

Wat zijn de effecten van meditatie? 

Tijdens het mediteren trainen we onder andere onze “aandachts-spier”, waardoor we bewuster worden, zelf kunnen kiezen waar we onze aandacht op richten en geen slachtoffer zijn van ons rusteloze brein. Uit onderzoek blijkt dat hersengebieden verantwoordelijk voor aandacht, werkgeheugen, executieve beslissingen nemen, stressreductie en leren sterker worden door regelmatige beoefening van meditatie. Daarnaast leer je emoties beter reguleren, nemen compassie en empathie toe en leer je realistischer perspectief innemen. Kortom, mediteren is een vaardigheid waarbij je het brein traint en veerkrachtig houdt in de snelle wereld van nu!


De meditatieklassen worden gegeven op bijzondere locaties; waarom Circl op de Zuidas? 

We zochten een plek in het epicentrum van de “exhaustion economy”, de Amsterdamse Zuidas. Circl is in onze ogen een prachtig initiatief dat bewustwording en verbinding stimuleert en zich inzet voor een duurzame wereld. Circl zet aan tot denken en verandert je perspectief. De keuze voor Circl was dus snel gemaakt.

Tot slot, wat is jullie gouden tip voor iedereen die wil starten met meditatie? 

Laat je aannames los over wat meditatie is of zou moeten bewerkstelligen en ga het gewoon eens doen. En beter nog, net als bij sporten voor het lichaam, houd het een tijdje vol. Pas na een aantal keer mediteren kan je goed beoordelen wat het voor je kan doen. Mediteren is niet gemakkelijk dus begeleiding van een trainer is bevorderlijk voor de ervaring. Kom eens langs bij een les in Circl, wij houden een kussen voor je warm! 

 

Notificatie:
AdBlocker gedetecteerd.
Door het gebruik maken van dit soort software, kan de website minder goed tot slecht functioneren.