English

Podcast #4: Bol.com en Interface over hun duurzame reis

Wat zijn de ambities, hoe krijg je mensen mee en hoe zorg je voor beweging in de keten?

De Circl-podcastreeks staat deze maand in het teken van de Week van de Circulaire Economie. Circl, hoofdkwartier van de vierde editie van de Week, neemt de luisteraar mee naar verschillende evenementen en laat experts aan het woord. De nieuwste aflevering over duurzame stappen zetten  staat vandaag online. Aan tafel: Marjolein Verkerk (bol.com) en Geanne van Arkel (Interface). Ze delen hun ervaringen, successen en missers en gaan in gesprek over hoe we de transitie naar circulair kunnen versnellen.  De serie wordt gemaakt in samenwerking met vaste pr-partner De Wolven.

Klimaatneutraal winkelen
Wie bol.com hoort, denkt niet meteen aan duurzaamheid. Toch is deze webwinkel op allerlei manieren bezig om een bijdrage te leveren aan een duurzamere toekomst. Het doel is dat consumenten in 2025 volledig klimaatneutraal moeten kunnen winkelen bij bol.com. Marjolein Verkerk, verantwoordelijk voor o.a. duurzaamheid en communicatie bij bol.com, legt uit. Ook aan tafel ‘MVO manager van het jaar’: Geanne van Arkel, Head of Sustainable Development bij Interface. “Wij hebben altijd 100 procent of 0 procent doelstellingen. Lekker makkelijk”, aldus Geanne.

Mooie voorbeelden

Interface heeft een speciaal opleidingsprogramma voor medewerkers waarbij ze kennis maken met de duurzame strategie, inspiratiebronnen en thema’s als biomimicry. Medewerkers kunnen ook een European Sustainability Ambassador worden en bijdragen aan duurzaamheids pijlers. Ook het sociale aspect van duurzaamheid staat centraal bij Interface, zo werken ze samen met NGO’s om afgedankte visnetten uit de oceanen te vissen en deze opnieuw in te zetten als grondstof voor de tapijttegels.

Bol.com kijkt naar welke impact ze kunnen maken op het gebied verpakkingen, vervoer en distributie en daarbij is samenwerking met partners essentieel. Dit jaar heeft Bol.com ook een pilot gedaan met een duurzame cadeauwinkel vol met sustainable cadeaus, zoals doppers en inspirerende boeken. Bij sommige producten zag je door de ‘duurzame etalage’ een groei van 900%.

Aflevering vier van de Circl-podcast is vanaf vandaag te beluisteren op iTunes en Spotify. In de volgende aflevering gaan we met mode-experts in gesprek over de noodzakelijke veranderingen binnen de mode-industrie. Hoe brengen we gedragsverandering teweeg bij consumenten? En wat zijn de oplossingen voor de enorme kledingoverschotten in de mode-industrie?

Notificatie:
AdBlocker gedetecteerd.
Door het gebruik maken van dit soort software, kan de website minder goed tot slecht functioneren.