Op 24 februari is Marlot Kiveron, Director of Sustainability bij Otrium, te gast in CIRCL College Tour. In deze aflevering zal Marlot haar 7-stappenmethode voor het integreren van de impactmissie in de bedrijfsvoering toelichten. We spraken Marlot onlangs over haar persoonlijke achtergrond en motivatie om het boek te schrijven.
Vertel eens wat over jezelf. Wie ben je en hoe ben je bij dit onderwerp uitgekomen?
Bijna acht jaar geleden werd ik de eerste Sustainability Manager van Ace & Tate, een functie en afdeling die tot dan toe niet bestonden binnen de organisatie. Vanuit mijn rol binnen het supply chain team van Ace & Tate heb ik duurzame initiatieven en later een strategie geïnitieerd. Ik kreeg de kans om de strategie en het team op te zetten.
Daaraan ging een intensief traject vooraf, waarin ik me verdiepte in duurzaamheid. Vooral het contact met andere sustainability-professionals was ontzettend leerzaam.
Daarom richtte ik samen met Amber Westerborg, Director of Sustainability & Impact bij The Social Hub, het AMS Sustainability Netwerk op, een groep waar sustainability-professionals uit commerciële organisaties ervaringen en kennis delen.
De strategie die ik samen met het team bij Ace & Tate ontwikkelde, werd goed ontvangen en richtte zich op circulaire bedrijfsmodellen, het meetbaar maken van milieu-impact en het B Corp-certificeringstraject. Wat deze strategie kenmerkte, was de transparantie en eerlijkheid over zowel onze successen, als de gebieden waar nog veel werk te doen was.
In de loop der jaren werd ik gevraagd om te spreken op evenementen en geef ik regelmatig gastcolleges. Vier jaar geleden werd ik door Otrium benaderd om ook daar de sustainability-strategie van het bedrijf op te zetten.
Naast mijn rol bij Otrium geef ik gastcolleges en heb ik het boek ‘De impactmissie’ geschreven om de lessen die ik geleerd heb te delen. Ik geloof erin dat het ontzettend belangrijk is om kennis en ervaringen te delen om zo samen positieve impact te versnellen.
CIRCL College Tour #41: Marlot Kiveron over Impact maken in de praktijk
Op maandag 24 februari gaat Henk Hofstede in gesprek met Marlot Kiveron in Sustainalab in Amsterdam. Marlot deelt haar inzichten en praktische aanpak uit haar boek ‘De impactmissie’.
Welke vragen wilde je beantwoorden met het boek dat je geschreven hebt?
Het boek is de praktische gids die ik zelf miste toen ik aan de slag ging met duurzaamheid. Het begon als een PDF voor studenten om de praktische kant van het vak te belichten en is uiteindelijk uitgegroeid tot een volledig boek.
‘De impactmissie’ bevat direct toepasbare stappen om positieve verandering binnen organisaties te bewerkstelligen. Het legt uit hoe we op dit moment de brug kunnen slaan tussen commercie en positieve impact. En neemt je mee in het stapsgewijs integreren van deze verandering in de strategie en de besluitvorming van de organisatie, om draagvlak te creëren en mensen binnen de organisatie mee te krijgen.
Zo gebruik ik modellen vanuit de commerciële wereld om dezelfde taal te spreken als stakeholders binnen de organisatie. Ik ben in het boek continu aan het kijken waar je wél aansluiting kunt vinden met duurzaamheid bij de bedrijfsstrategie. Om zo draagvlak te vinden voor het maken van structureel positieve impact.
Waarom is het belangrijk dat er binnen organisaties aandacht is voor duurzaamheid?
Er zit een enorme kloof tussen alles wat we geleerd hebben rondom bedrijfsvoering en de huidige problemen; een nieuw perspectief is noodzakelijk. Het is belangrijk dat iedereen verantwoordelijkheid neemt en aan de slag gaat om het structureel beter te doen.
Het welzijn van onze aarde vormt de basis van al onze economische activiteiten en is bovendien van essentieel belang vanuit een moreel perspectief. We dragen de verantwoordelijkheid om de planeet te beschermen, niet alleen voor onszelf, maar ook voor toekomstige generaties.
Het is tijd om onze relatie met de natuur te heroverwegen en ons bewust te worden van de onderlinge afhankelijkheid die ons verbindt met de wereld om ons heen. Door actief te werken aan thema’s zoals sociale gelijkheid, klimaatverandering en biodiversiteitsverlies kunnen we een toekomst creëren waarin zowel mensen als de natuur floreren.
Daarnaast is er een business case voor duurzaamheid. Vanuit zowel risk en compliance (zoals de nieuwe CSRD wetgeving) als de toegevoegde waarde voor stakeholders rondom organisaties. Denk bijvoorbeeld aan werknemers die specifiek kiezen voor een organisatie die aansluit bij hun persoonlijke waarden.
Welke van de 7 stappen die je in het boek beschrijft is het moeilijkst?
Stap 7, implementeren en transformeren, vind ik de moeilijkste stap. De verankering binnen de strategie én cultuur van een organisatie. Een bedrijfscultuur is moeilijk te meten en altijd in beweging. Om systeemverandering te realiseren is innovatie nodig die gedragen moet worden door de bedrijfscultuur. Je kunt niet innoveren als er geen ruimte is voor het maken van fouten en daarvan te leren.
Daarnaast is de inhoud van duurzaamheid ook in beweging door onder andere wetenschappelijke inzichten en factoren zoals wet- en regelgeving. In het boek staat ook beschreven dat deze stap meer een continue factor is binnen het impactmissie model.
Zo is er na een verandering of een innovatie ook altijd een moment van rust. Waar het stof neer kan dwarrelen en deze situatie het ‘nieuwe normaal’ wordt. Deze rust is nodig, maar hier schuilt ook het gevaar in dat je momentum verliest. Daarna begin je weer opnieuw met diagnosticeren – wat is er nodig en waar ligt de impactbehoefte bij stakeholders? Zo zorg je ervoor dat positieve impact niet eenmalig is en beweeg je naar een meer structurele basis.
Hoe heb je dit zelf aangepakt?
Het korte antwoord is: door goed te luisteren en waar te nemen waar positieve impact op een natuurlijke manier aansluit bij de organisatie. Proberen om in plaats van de verschillen te benadrukken, juist de overeenkomsten in belangen te vinden. Zo deel je als sustainability professional het gezamenlijk belang van medewerkerstevredenheid en welzijn met het HR-team. Duurzaamheid kan ook leiden tot operationele kostenbesparingen door bijvoorbeeld minder verpakkingsmateriaal.
Eigenlijk ben je continu op zoek naar relevante thema’s waarbij je aan kunt sluiten. De golfbewegingen in de organisatie voor je laten werken, door binnen deze thema’s de meeste waarde voor een brede groep stakeholders te creëren. Op deze manier kun je de kracht van intrinsieke motivatie en strategische invloed combineren om de organisatie met je mee te krijgen.
Intrinsieke motivatie is ontzettend krachtig omdat mensen zelf eigenaarschap tonen en actief gaan meebouwen. Strategische, ofwel formele invloed, is ook onmisbaar om continuïteit te garanderen. Je wilt voorkomen dat duurzame beslissingen persoonsafhankelijk worden. Zo is het niet wenselijk dat als er een nieuwe werknemer op een bepaalde functie komt er een totaal ander beleid wordt gehanteerd.
Wat hoop je dat deelnemers aan deze CIRCL College Tour meenemen om direct toe te passen in hun eigen organisatie?
Mijn hoop is dat meer mensen een steuntje in de rug krijgen door dit boek, om ofwel aan de slag te gaan met het maken van positieve impact binnen een organisatie, óf nieuwe energie om het verder te brengen. Geïnspireerd door de concrete handvatten en voorbeelden uit de praktijk vanuit zowel mijn eigen ervaring als die van andere sustainability professionals.
Het boek is geschreven met hoop en optimisme, maar beschrijft ook eerlijk hoe complex de functie kan zijn. Mede daarom ben ik er zo sterk van overtuigd dat we ervaringen en kennis met elkaar moeten delen.
Foto door Tim Buiting.
Met in dit interview
Ontdek meer

CIRCL College Tour #41: Marlot Kiveron over Impact maken in de praktijk
In dit college gaat Henk Hofstede in gesprek met Marlot Kiveron. Marlot deelt haar inzichten en praktische aanpak uit haar boek 'De impactmissie'. Meld je aan.

Marlot Kiveron - De Impact Missie
Handboek voor iedereen die zich binnen een commerciële organisatie met duurzaamheid bezighoudt.