Artikel

Veelbelovende ambities voor een duurzame toekomst

We spreken met Solange Rouschop, de Chief Sustainability Officer van ABN AMRO. Ze staat aan het hoofd van het Sustainability Center of Excellence, waarmee ze bijdraagt aan de duurzaamheidsmissie van de bank.

Geplaatst op 16 januari 2024

circl-logo-zwart

Circl Movement

Het klimaat gaat over mensen. Solange Rouschop, Chief Sustainability Officer bij ABN AMRO, is zich daarvan bewust. Als hoofd van de duurzaamheidsafdeling van de bank heeft ze veelbelovende ambities. Solange vertelt over haar rol als CSO, de praktische impact die een bank heeft en haar toekomstvisie.

De rol van CSO

Solange Rouschop is verantwoordelijk voor de duurzaamheidstransitie van ABN AMRO samen met al haar klanten. Met het Sustainability Centre of Excellence, de centrale duurzaamheidsafdeling van de bank, bekijkt ze welke impact ABN AMRO kan hebben op een duurzamere economie en maatschappij.

‘Duurzaamheid gaat over leven en functioneren binnen de grenzen van deze wereld. Klimaat is daar een deel van. Maar binnen de centrale duurzaamheidsafdeling houden we ons ook bezig met de problematiek binnen biodiversiteit, circulariteit en de sociale impact van de bank en haar klanten.

Dat ABN AMRO mijn rol als Chief Sustainability Officer in het leven heeft geroepen, waardoor ik in direct contact sta met de CEO en aansluit bij allerlei discussies in de boardroom, zegt heel veel over het belang van de duurzaamheidstransitie voor ABN AMRO. Ik heb een open uitnodiging in de bestuurskamer en maak daar ook gebruik van.’

Invloed op een duurzame economie

Volgens Solange hebben banken wel degelijk invloed op de transitie naar een duurzame economie. ‘Banken spelen een belangrijke rol in het financieren van de economie en dus ook in de transitie naar een duurzame economie.

Alle sectoren zijn in beweging. Denk aan mobiliteit met elektrische auto’s, aan de voedingssector met meer plantaardige proteïne of aan woningeigenaren die hun CO2-uitstoot willen verminderen. Banken hebben invloed op dat systeem doordat ze de reële economie financieren.’

ABN AMRO omarmt langetermijndenken

Topmanagement bijsturen

Eind 2022 presenteerde de bank haar Klimaatplan. Dat is onmisbaar voor de ambitieuze plannen van ABN AMRO.

‘Steeds meer groeit het bewustzijn dat biodiversiteit belangrijk is; dat onze welvaart afhankelijk is van essentiële ecosystemen. Daar richten we ons op met de Biodiversity Roadmap. Het klimaatplan gaat vooral over onze klanten. Ook gaat het over onze eigen footprint, zoals onze gebouwen en leaseauto’s. Waarbij we uiteraard een voorbeeld willen zijn voor onze klanten: lead by example.’

‘De bank heeft zich in de context van dat plan gecommitteerd aan de NZBA, de Net Zero Banking Alliance. Dat betekent dat ABN AMRO binnen drie jaar een plan heeft om naar net zero uitstoot te gaan. Inclusief wat we financieren en waarin we investeren.

Met de centrale duurzaamheidsafdeling hebben we begin dit jaar ook de Future Generations Board opgericht. Jongere medewerkers adviseren het topmanagement over de langetermijngevolgen van hun beslissingen. Ik vind het echt mooi dat de bank de ambitie heeft om langetermijndenken te omarmen.’

Hoe meer mensen meegaan in verduurzaming, hoe meer we voor elkaar krijgen

De verantwoordelijkheid als bank

‘Het klimaatprobleem gaat uiteindelijk over mensen. Het beïnvloedt ons welzijn. Het is noodzakelijk dat er zoveel mogelijk mensen meegaan in de transitie naar een duurzame economie. Hoe meer er mee gaan, hoe meer we voor elkaar krijgen. Onze rol als bank is dan ook om ervoor te zorgen dat iedereen mee kán. Hiervoor hebben we meerdere initiatieven.

Denk bijvoorbeeld aan particuliere klanten die geen middelen hebben om hun huis te isoleren of zonnepanelen op hun dak te leggen. Hen helpen we bij het verduurzamen van hun woning. Maar we werken ook aan iemands financiële of digitale zelfredzaamheid. Stel: je partner komt te overlijden, terwijl jijzelf nooit de financiën deed. In dat soort kwetsbare situaties zetten we financiële zorgcoaches in.

Voor bedrijven hebben we weer andere initiatieven, omdat hun impact heel anders is. Voor hen hebben we bijvoorbeeld Impact Nation: het programma waarin bedrijven een duurzaamheidsscan krijgen en ze binnen 100 dagen duurzamer kunnen gaan ondernemen.’

Het is hier en nu. We kunnen het niet overlaten aan een volgende generatie

De markt bijsturen

De transitie naar duurzaamheid versnellen, dat is het doel van ABN AMRO. Maar Solange ziet dit ook als haar persoonlijke missie: ‘Klimaatverandering is op alle manieren ontwrichtend voor de wereld en haar burgers. De gevolgen zijn echt schrijnend. Er wordt veel gesproken over verduurzaming voor volgende generaties. Maar het is niet voor morgen. Het is hier en nu. We kunnen het niet overlaten aan een volgende generatie. Dat is mijn motivatie om nu te handelen.

Ook gaat mijn hart sneller kloppen van het idee dat financieren, of het alloceren van geld, een significante rol kan spelen in verduurzaming. Het is fantastisch als ik een stapje verder kom tijdens een meeting in de bestuurskamer. Of als ik het gevoel heb dat ik de markt voor een deel kan bijsturen richting een meer duurzame economie en samenleving.

Ik kijk uit naar 2030. Dat we zien welk verschil we als bank hebben gemaakt. Dan is het Klimaatplan niet meer alleen plan, maar hebben we het samen met onze klanten echt voor elkaar gekregen.’