Rob van Willigen, Lead Circulaire Economie bij ABN AMRO, neemt je mee in alles wat je ooit wilde weten over circulair ondernemen en financiering.
Rob geeft antwoord op de vraag wat een circulaire onderneming aantrekkelijk maakt voor een financier, waarom je je als ondernemer moet laten adviseren, waarom langetermijnwaarden belangrijk zijn om mee te nemen en wie je als circulaire ondernemer nog meer nodig hebt om succesvol te zijn.
Rob is te gast tijdens het programma Circulair Succes: Duurzaam Geld voor Circulaire Ondernemers op dinsdag 18 maart in Zwolle tijdens de Week van de Circulaire Economie.
Kan je ons wat meer vertellen over jezelf? Hoe ben je betrokken geraakt bij het Product-as-a-Service businessmodel?
Na meer dan 25 jaar zakelijke financieringen te hebben verstrekt aan alle soorten bedrijven in alle soorten sectoren, was 2018 voor mij een jaar waarin mijn perspectief veranderde.
Ik volgde privé een opleiding Permacultuur, waardoor ik ging beseffen dat we een rommeltje maken van de wereld door onze overconsumptie, afvalproductie, vervuiling en ga zo maar door. Vervolgens ben ik mij gaan verdiepen in de Circulaire Economie, wat inmiddels ook een speerpunt is geworden in de strategie van de bank.
Permacultuur is een agrarische methode waarbij naar het voorbeeld van natuurlijke ecosystemen en oude/traditionele tuinbouwmethoden en op basis van met name symbiose, ethiek en ecologie een menselijke leefomgeving gecreëerd wordt die ecologisch duurzaam en economisch stabiel is
Al snel kwam ik erachter dat Product-as-a-Service een circulair verdienmodel / businessmodel is, waar veel bedrijven hun business meer circulair mee zouden kunnen maken. Het was eigenlijk een bestaand model dat al veel wordt toegepast in de leasewereld.
Hier vind je vendoren die een verhuurportefeuille hebben met allerlei kapitaalgoederen die ze verhuren en onderhouden in plaats van te verkopen, en waarvoor ze extra service verlenen. Vaak is dit de reden dat het een zeer rendabel model is, maar tegelijkertijd kan het ook erg duurzaam of circulair uitpakken.
In 2019 heb ik vervolgens de stap genomen naar de sustainability kant van de bank waar ik de PaaS-Desk heb opgericht. Een Desk waar we ondernemers adviseren over dit mooie business model en daar waar nodig en haalbaar, helpen aan een financiering.
Inmiddels maakt de PaaS-Desk onderdeel uit van het Sustainability Expertise Team waar nog andere financiële producten worden bedacht en waar wordt geadviseerd rondom duurzaamheid. Binnen dit team ben ik de Lead voor Circulaire Economie, waarbij we ook een financiële doelstelling hebben bepaald voor het financieren van de Circulaire Bedrijfsmodellen en circulaire assets.
Circulair Succes: Duurzaam Geld voor Circulaire Ondernemers – 18 maart 09:30, Makersfabriek Zwolle
In dit programma, waar Rob te gast zal zijn, brengen we vernieuwende ondernemers in de circulaire economie samen met financiers die een gedeelde passie hebben voor duurzaamheid en een betere wereld. Leer van de pitches van de circulaire ondernemers die op zoek zijn naar financiering.
Wat maakt een circulaire onderneming aantrekkelijk voor investeerders en hoe kunnen bedrijven hun waardepropositie het best presenteren?
Circulaire bedrijven zijn om verschillende redenen aantrekkelijk voor investeerders, vooral vanwege hun focus op duurzaamheid, efficiëntie en innovatie.
Hier zijn enkele belangrijke factoren die ze aantrekkelijk maken, samen met strategieën om hun waardepropositie effectief te communiceren:
- Duurzaamheid en milieu-impact:
Circulaire bedrijven richten zich op het minimaliseren van afval en het bevorderen van hulpbronnenefficiëntie, wat aansluit bij de groeiende belangstelling van beleggers voor duurzaam en verantwoord beleggen (SRI) en criteria op het gebied van milieu, maatschappij en governance (ESG).
- Kostenefficiëntie en optimalisatie van hulpbronnen:
Door materialen te hergebruiken en het gebruik van hulpbronnen te optimaliseren, kunnen circulaire bedrijven op termijn de kosten verlagen en de marges verbeteren, waardoor ze financieel aantrekkelijk worden.
- Naleving van regelgeving en risicobeperking:
Met toenemende milieuregelgeving zijn circulaire bedrijven vaak beter gepositioneerd om aan de regelgeving te voldoen en de bijbehorende risico’s te beperken.
- Marktdifferentiatie en concurrentievoordeel:
Het aanbieden van innovatieve producten en diensten die de nadruk leggen op duurzaamheid, kan een bedrijf op de markt onderscheiden en klanten en partners aantrekken.
- Levensvatbaarheid en veerkracht op lange termijn:
Circulaire bedrijfsmodellen zijn vaak beter bestand tegen fluctuaties in de beschikbaarheid van hulpbronnen en prijsvolatiliteit, en bieden stabiliteit op de lange termijn.
Dit zijn een aantal strategieën voor circulaire bedrijven om waardepropositie te communiceren:
- Schrijf een duidelijke en transparante rapportage
- Kwantificeer ecologische en financiële voordelen
- Vertel (merk)verhalen
- Ga in gesprek met belanghebbenden
- Markeer partnerschappen en samenwerkingen
Waarom is het belangrijk dat ondernemingen worden geadviseerd bij het integreren van circulaire strategieën, welke voordelen heeft dit in gesprekken met investeerders en zou je hier enkele voorbeelden van kunnen geven?
Wat we regelmatig zien is dat Circulaire bedrijven lastiger te financieren zijn en dat is dan vaak ook onaantrekkelijk voor investeerders. Een veelvoorkomende reden dat ze moeilijk te financieren zijn is dat de kosten wat hoger liggen bij een circulair product of business model, de terugverdientijd langer is en mede daardoor de financiële parameters afwijken ten opzichte van een lineair business model.
Vooral bij een PaaS model zien we vaak een lage solvabiliteit door ‘balansverlenging’, een slechte winstgevendheid in de eerste paar jaar, voorinvesteringen zijn hoog en het duurt lang voordat het investeringsbedrag terugverdiend is. Pas daarna gaat er winst gemaakt worden en vaak langer en meer dan in een traditioneel salesmodel.
Maar die eerste jaren moeten overbrugd worden en helemaal als het bedrijf blijft groeien. Dit is wat wij uitleggen tijdens onze adviesgesprekken, daarnaast leggen we uit over en confronteren we bedrijven die willen switchen naar een PaaS-model met de uitdagingen en voorbereidingen die zo’n verandering met zich mee brengen. Denk aan:
- Hoe ziet je PaaS propositie er überhaupt uit?
- Wie zijn je afnemers en zijn deze kredietwaardig? Je gaat namelijk een financiële langetermijn relatie met hen aan.
- Hoe stel je je PaaS (verhuur) contract op zodat het ook nog financierbaar is voor een bank?
- Hoe ga je je product volgen, service geven, data bijhouden over de toestand van je product?
- Heb je al nagedacht over je retour logistiek, repairs, refurbishment etc.? Wie, wat, waar?
- Hoe ga je het geheel financieren?
Circulair Succes: Duurzaam Geld voor Circulaire Ondernemers – 18 maart 09:30, Makersfabriek Zwolle
In dit programma, waar Rob te gast zal zijn, brengen we vernieuwende ondernemers in de circulaire economie samen met financiers die een gedeelde passie hebben voor duurzaamheid en een betere wereld. Leer van de pitches van de circulaire ondernemers die op zoek zijn naar financiering.
Is het belangrijk voor financiers om langetermijnwaarden te integreren bij het maken van hun afweging en hoe past ABN AMRO deze principes toe bij het investeren in circulaire bedrijven?
Ja, het is belangrijk voor financiers om langetermijnwaarden te integreren bij het maken van hun afwegingen, vooral wanneer ze investeren in circulaire bedrijven. Dit komt doordat de focus op langetermijnwaarden hen helpt om risico’s beter te beheersen en kansen te benutten die voortkomen uit duurzaamheidstrends. Hier zijn enkele redenen waarom dit belangrijk is, en hoe ABN AMRO deze principes zoveel mogelijk toepast:
- Risicobeheer:
Door langetermijnwaarden te integreren, kan ABN AMRO risico’s beter identificeren en beheersen die verband houden met milieuvervuiling, grondstoffenschaarste en veranderende regelgeving. - Duurzaamheid en Weerbaarheid:
Bedrijven die zich richten op lange termijn duurzaamheid zijn vaak beter bestand tegen economische en milieu-uitdagingen, wat hun veerkracht vergroot. - Afstemming op Wereldwijde Trends:
Er is een groeiende vraag van investeerders en consumenten naar duurzame praktijken. Door langetermijnwaarden te omarmen, kan ABN AMRO mede aan deze verwachtingen voldoen. - Verbeterde Financiële Prestaties:
Onderzoek toont aan dat bedrijven met sterke duurzaamheidspraktijken vaak beter presteren op de lange termijn, dankzij efficiëntieverbeteringen, innovatie en een sterke merkreputatie. - Regulatoire en Marktdruk:
Er is steeds meer druk vanuit regelgeving en de markt om bij investeringsbeslissingen rekening te houden met de lange termijn milieu- en sociale impact.
Toepassing door ABN AMRO:
- Duurzame Financiële Producten:
ABN AMRO biedt groene leningen en duurzaamheids-gelinkte leningen aan. Daarnaast heeft ABN AMRO een Subsidie Expertise desk die subsidies aanvraagt voor bedrijven, en andere financiële producten aan die specifiek gericht zijn op het ondersteunen van circulaire initiatieven. - Betrokkenheid en Samenwerking:
Ze werkt samen met andere banken (in de Kopgroep Circulair Financieren), en met circulaire bedrijven om duurzame praktijken te bevorderen en biedt adviesdiensten aan om duurzaamheidsstrategieën te versterken. Dit doet de bank onder andere via het programma Impact Nation. - Impact Investing:
Het ABN AMRO Sustainable Impact Fund (SIF) investeert 500 miljoen euro in ondernemingen die een positieve bijdrage leveren aan het milieu en/of onze maatschappij. Hun doel is de overgang naar een duurzame toekomst versnellen. - Partnerschappen en Allianties:
ABN AMRO werkt samen met andere financiële instellingen en organisaties om standaarden en best practices voor duurzaam investeren te ontwikkelen en te promoten in de Kopgroep Circulair Financieren (DNB), en de Werkgroep Circulaire Economie (NVB) - Rapportage en Transparantie:
Banken zetten zich in voor transparantie in hun rapportage over de impact van hun investeringen, inclusief hoe ze bijdragen aan duurzame ontwikkelingsdoelen. (CSRD)
Door langetermijnwaarden te integreren, kunnen banken en financiers niet alleen bijdragen aan de groei van circulaire bedrijven, maar ook aan een duurzamer financieel systeem dat ten goede komt aan de samenleving en het milieu op de lange termijn.
Welke andere partijen naast financiers zijn cruciaal voor ondernemingen bij het ontwikkelen en schalen van een circulair businessmodel?
- Leveranciers: Zij leveren duurzame en herbruikbare materialen die essentieel zijn voor een circulair productieproces.
- Klanten: Het betrekken van klanten is cruciaal voor het succes van een circulair model, aangezien zij de producten of diensten afnemen en mogelijk ook retourneren voor recycling of hergebruik.
- Distributiepartners: Efficiënte en duurzame logistieke partners zijn nodig om producten op een milieuvriendelijke manier te distribueren en terug te halen.
- Recyclingbedrijven: Zij spelen een sleutelrol in het verwerken van gebruikte producten en materialen zodat deze opnieuw kunnen worden ingezet in de productieketen.
- Overheden en regelgevende instanties: Zij zijn nodig om gunstige beleidskaders en stimulansen te creëren die circulaire initiatieven ondersteunen.
- Onderzoeksinstellingen en kenniscentra: Samenwerking met universiteiten en onderzoeksinstituten kan helpen bij innovatie en het ontwikkelen van nieuwe technologieën voor circulaire processen.
- Niet-gouvernementele organisaties (NGOs): Deze organisaties kunnen ondersteuning bieden op het gebied van duurzaamheid en helpen bij het creëren van bewustwording en draagvlak.
- Brancheverenigingen en consortia: Zij kunnen best practices en kennis delen, en samenwerking tussen verschillende bedrijven in de sector bevorderen.
- Technologiepartners: Voor de ontwikkeling van innovatieve oplossingen die recycling en hergebruik vergemakkelijken.
Het samenwerken met deze partijen kan bedrijven helpen om niet alleen hun circulaire strategieën effectief te implementeren, maar ook om bredere systeemverandering te bevorderen.
Waarom moeten ondernemers zich aanmelden voor Circulair Succes: Duurzaam Geld voor Circulaire Ondernemers, tijdens de Week van de Circulaire Economie in Zwolle?
Hier tref je collega ondernemers en gelijkgestemden, je breidt je netwerk uit, en je kunt makkelijk vragen en dilemma’s uitwisselen. Ook ontmoet je en kun je contact leggen met financiers en investeerders in een relaxte en informele setting.
Er is een paneldiscussie met experts die antwoord geven op vragen die bij ondernemers leven en je kan goede ideeën opdoen bij andere ondernemers en bedrijven en samenwerkingen starten in de keten. Reden genoeg om je aan te melden!
Circulair Succes: Duurzaam Geld voor Circulaire Ondernemers – 18 maart 09:30, Makersfabriek Zwolle
In dit programma, waar Rob te gast zal zijn, brengen we vernieuwende ondernemers in de circulaire economie samen met financiers die een gedeelde passie hebben voor duurzaamheid en een betere wereld. Leer van de pitches van de circulaire ondernemers die op zoek zijn naar financiering.
Bekijk hier de sfeerimpressie van het evenement ‘Duurzaam Geld Zoekt Circulair Ondernemer’ in Zwolle:
Met in dit interview
Ontdek meer

Week van de Circulaire Economie - 17 t/m 22 maart 2025
Bekijk het programma van de Week van de Circulaire Economie. Tijdens de Week van de Circulaire Economie 2025 nodigen we je uit om de mogelijkheden van circulariteit voor jouw bedrijf te ontdekken. We organiseren deze week programma’s in Zwolle, Rotterdam en Amsterdam. Meld je aan.

ABN AMRO - Sustainability Expertise Team
Het Sustainability Expertise Team helpt bestaande en nieuwe klanten om hun duurzame en circulaire doelen te bereiken. Wij bespreken met de klant hoe we de verduurzaming van het bestaande bedrijfsmodel of een nieuw duurzaam bedrijfsmodel financieren.

Bert van Son over waarom deelnemen aan DGZCO waardevol is voor iedere ondernemer

ABN AMRO - Impact Nation
Impact Nation helpt bedrijven binnen 100 dagen om duurzamer te worden. Samen pakken we je meest dringende duurzaamheidsuitdaging aan en integreren we duurzaamheid in jouw bedrijf. Vraag vrijblijvend een gesprek aan en ontdek de mogelijkheden.