Artikel

Steeds meer ‘schonere’ jeans door innovaties

In gesprek met Alliance for Responsible Denim over een duurzame denimindustrie

Geplaatst op 25 oktober 2018

De spijkerbroek is voor velen een favoriet kledingstuk, maar ken je ook het verhaal achter je jeans en de impact ervan? De hele week zijn er in Amsterdam allerlei events waar je kennis maakt met duurzame innovaties in de denimindustrie zoals de expositie Denim Democracy van Alliance for Responsible Denim en Denim Days.

De reizende expositie ‘Denim Democracy’ is tot 26 oktober te zien in Circl, en onderstreept de urgentie van samenwerking tussen de merken om fundamentele veranderingen te bereiken.

We spreken met Tuanh Lam, werkzaam bij Alliance for Responsible Denim, en vragen haar alles over de expositie en wat je als consument kunt doen om duurzame denim de norm te maken.

Wat doet de Alliance for Responsible Denim en wat hopen jullie te bereiken?

De Alliance for Responsible Denim (ARD) is een initiatief van Made-By, Circle Economy en de Hogeschool van Amsterdam. ARD brengt denimmerken samen om gezamenlijk stappen te zetten om de duurzaamheidsimpact van denimproductie te verbeteren.

Dit doen we bijvoorbeeld door het vaststellen van metingen, benchmarks en normen voor het gebruik van hulpbronnen (bijvoorbeeld chemicaliën, water, energie) en gerecycleerde denim. Onze droom is dat merken in de toekomst dankzij de samenwerking met de Alliance for Responsible Denim nog duurzamer gaan produceren.

Wat is de boodschap van de expositie en wat leer je als bezoeker?

De Denim Democracy expo viert zijn tweejarig bestaan door inzichten en resultaten die behaald zijn de afgelopen twee jaar te delen met een groter publiek. We willen de consument, zoals jij en ik, infomeren over hoe spijkerbroeken gemaakt worden en hoe dit duurzamer kan door middel van technologische innovaties. Als bezoeker leer je ook hoe je duurzame spijkerbroeken kunt kopen en waar je dan op moet letten.

Een ander belangrijk onderdeel is hoe je je spijkerbroek verzorgd na aankoop. Het veelvuldig wassen van jeans zorgt ook voor een grote milieu impact. Bezoekers krijgen via de expositie tips over het verzorgen van spijkerbroeken bijvoorbeeld: minder vaak wassen, koud wassen, in de vriezer of zelfs niet wassen.

Er zijn drie ecologische issues met denim; water, energie & chemicaliën, op welke vlak zie je de meeste vooruitgang?

Ik zou zeggen op alle drie. De innovaties die gaande zijn zorgen er voor dat op alle drie de vlakken de impact flink wordt verlaagd.

Welke samenwerkingsverbanden in de denimindustrie zijn succesvol en wat is daarvoor nodig?

Dit is moeilijk om te zeggen. Er zijn zoveel verschillende manieren van samenwerking. Het belangrijkste is dat samenwerking ook inzet en resources vraagt van de verschillende partijen.

Wrangler heeft aangekodigd de eerste dry denim te produceren waarbij 99% water wordt bespaard, wat zijn nog meer innovaties die we in de gaten moeten houden?

Er zijn veel nieuwe technologieën in ontwikkeling op het gebied van traceability, dyestuffs, chemicaliën ozone en laser, deze verminderen allemaal de ecologische footprint. De uitdaging ligt meer in de adoptie van de technologie in de productieketen.

Wat gaat er voor de consument veranderen in het jeansvak de komende jaren?

Hopelijk zien we de komende jaren meer innovaties die ervoor zorgen dat jeans minimale impact hebben voor mens en milieu. Ik hoop dat de beschikbaarheid van duurzame geproduceerde spijkerbroeken groter wordt, zodat je als consument makkelijk een goed geproduceerde spijkerbroek kunt kopen.

Wat kun je als consument doen om de transitie in de denimindustrie te versnellen?

Als consument is het altijd goed om aan het winkelpersoneel te vragen waar en hoe de producten geproduceerd worden. Ik vind dat je als consument best kritisch mag zijn. Als je de indruk krijgt dat de verkoper het niet weet, dan is het aan jou om de keuze te maken of je hiervoor wilt betalen.

Ook is het goed om aan te geven dat je op zoek bent naar een duurzame spijkerbroek. Hiermee creëer je vraag en hopelijk doen de merken hier wat mee. Als consument stem je met je portomonnee!