Artikel

De transitie naar duurzaamheid: meten, weten, versnellen

Tjeerd Krumpelman over duurzaamheid, de impact van ABN AMRO en het effect van wet- en regelgeving.

Geplaatst op 25 september 2023

circl-logo-zwart

Circl Movement

Versnellen: dat is het toverwoord. Want de transitie naar duurzaamheid moet sneller. Tjeerd Krumpelman is Global Head of Reporting, Regulations & Stakeholder Management bij de centrale duurzaamheidsafdeling van ABN AMRO. Hij ondersteunt de verduurzaming van de bank in al haar facetten met speciale aandacht voor verslaglegging. Tjeerd vertelt over de impact van ABN AMRO, hun nieuwe klimaatplan en de CSRD-richtlijnen.

Klanten helpen verduurzamen

Binnen de centrale duurzaamheidsafdeling, het Sustainability Centre of Excellence, houdt Tjeerd zich bezig met ABN AMRO’s transitie naar duurzaamheid. Het is noodzakelijk dat die transitie sneller gaat en daarvoor is meten en rapporteren nodig.

“Als we als bank duurzaam willen zijn, dan moeten we eerst inzichtelijk maken wat onze impact is. In mijn vakgebied begint alles met meten: meten, rapporteren en vervolgens bijsturen. Nadat we rapportages en impactstudies hebben gemaakt, gaan we aan de slag met concrete acties om onze negatieve impact te verlagen en onze positieve impact te vergroten.”

“Neem bijvoorbeeld de hypotheekverstrekking: met 150 miljard aan hypotheken en meer dan 800.000 gefinancierde woningen in Nederland is dat onze allergrootste activiteit. Niet al die woningen zijn duurzaam. Met advies, hulp of rentekorting voor A- en B-label woningen helpen we onze klanten te verduurzamen. Het is belangrijk voor ABN AMRO om te meten of deze acties er inderdaad voor zorgen dat er meer duurzame woningen zijn. Gelukkig is dat zo. Dat is niet alleen dankzij ABN AMRO, maar wij zijn daar wel een speler in.”

Met invloed komt verantwoordelijkheid

De purpose van ABN AMRO is Banking for better, for generations to come. Aan de afdeling van Tjeerd de vraag: hoe doet de bank dat op de meest effectieve, impactvolle manier?

“Dat is een moeilijke, maar fantastische vraag. Met het team maak ik inzichtelijk hoe we ervoor staan en hoe duurzaam we als bank zijn. De potentiële impact van ABN AMRO is heel groot. Vooral via onze klantenportefeuille. Dus dragen wij als bank de verantwoordelijkheid om onze invloed positief in te zetten. Dat doen we niet alleen door onze eigen bedrijfsvoering te verduurzamen, maar vooral door onze klanten daarbij te helpen. Als we het goed doen, is onze impact gigantisch. Als we het slecht doen natuurlijk ook.”

“In mijn werk mag ik kritisch zijn en zelfs een tikkeltje activistisch. Maar ik wil wel onderdeel blijven van de dialoog. Ik kan me vastlijmen aan de bestuurstafel, maar ik breng liever inzichten en oplossingen. Dat is een belangrijke taak van onze afdeling: kunnen wij duidelijk maken wat er nu écht moet gebeuren?”

Bevlogen experts voor elk thema

“De hypotheekverstrekking is één voorbeeld, maar daarnaast houden we ons ook bezig met complexere transitievraagstukken: hoe kunnen we de circulaire economie bevorderen? Hoe zit het met mensenrechten in de ketens van onze klanten? Of het nu gaat om deze complexe vragen of om onderwerpen zoals hypotheekverstrekking, hoe je het aanvliegt is hetzelfde: je moet meten en erover rapporteren zodat je kunt bijsturen.”

“De manier waarop is alleen complexer. Gelukkig werk ik bij de centrale duurzaamheidsafdeling met veel bevlogen en betrokken mensen. Stuk voor stuk experts die veel verstand hebben van duurzaamheid. Van klimaat, tot circulaire economie tot biodiversiteit en social impact, voor elk thema hebben we experts die inhoud en opvolging aan zo’n thema geeft.”

Volgens ‘duurzaamheidsmensen’, waaronder ikzelf, moet het beter en sneller

– Tjeerd Krumpelman

De geesten rijp maken voor het klimaatplan

Tjeerd was projectleider van het klimaatplan dat ABN AMRO eind 2022 presenteerde. Tot verbazing van collega’s vierde hij niet dat het er was. Hij wilde ermee aan de slag en het over een paar jaar vieren, als er een paar mooie mijlpalen behaald zouden zijn:

“Maar daardoor dachten mensen dat ik niet trots was op het klimaatplan. Dat ben ik zeker wel. Er ligt een goede en stevige klimaatstrategie. Maar we moeten ook bescheiden zijn omdat er nog veel moet gebeuren. Sinds 2018 is duurzaamheid een integraal onderdeel van ABN AMRO’s strategie. Dat het nog vijf jaar duurde voor dit plan er lag, betekent misschien dat de geesten nog niet rijp waren.”

“Bovendien was verslaglegging toen nog deels vrijwillig. Daarom is wet- en regelgeving belangrijk. Als het moet, gebeurt er ineens heel veel. Volgens ‘duurzaamheidsmensen’, waaronder ikzelf, moet het beter en sneller. Dat ongeduld is nodig, want de stappen die in de wereld gezet worden gaan te langzaam. Daarom is het in zekere zin jammer dat het lang duurde voordat het klimaatplan er was; hoe eerder het er is, hoe eerder we kunnen versnellen. Maar ik ben echt trots dat het er nu wel is.”

Als je weet waar je negatieve impact zit, heb je de plicht daar iets aan te doen

– Tjeerd Krumpelman

CSRD zal zorgen voor versnelling

Vanaf 2024 verplicht de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) bedrijven om te rapporteren over hun impact op mens en klimaat. Tjeerd is positief over deze verplichting: ‘ABN AMRO rapporteert al jaren zeer uitgebreid op het gebied van duurzaamheid.

Maar de CSRD gaat een flinke stap verder. Het heeft effect op de hele keten en zorgt voor versnelling van die transitie naar duurzaamheid. Bedrijven worden verplicht om hun keten te analyseren. Zelfs mkb-bedrijven die te ‘klein’ zijn om onder de CSRD te vallen, merken dit. Denk aan een mkb die leverancier is van een groter bedrijf dat wel moet rapporteren onder CSRD.’

‘Vooralsnog ligt de focus op rapporteren en transparantie. Ik geloof enorm in die transparantie, want daardoor wordt er actie ondernomen. Als je als bank weet bij welke klanten en in welke regio’s jouw negatieve impact zit, dan ren je daar niet van weg. Integendeel: dan heb je de maatschappelijke plicht om daar iets aan te doen. De CSRD heeft pas een positieve impact als bedrijven en banken de data gebruiken om andere besluiten te nemen; om daadwerkelijk te sturen op minder negatieve en meer positieve impact. Ik geloof er heilig in dat dat gaat gebeuren.’