Video

ON PURPOSE #4 – Hoe creëren we waarde voor iedereen?

Kees Klomp interviewt Michel Scholte over maatschappelijke en milieukosten

Geplaatst op 27 september 2022

Yvonne-Lang-fitting

Yvonne Lang

Programmamaker Circl Movement

Kees Klomp in gesprek met Michel Scholte over zijn missie als impact ondernemer. Als oprichter van social enterprises (True Price en Impact Institute) kijkt hij samen met zijn team naar een nieuwe definitie van het begrip waarde. Kijk hier het volledige interview.

Als jij in de winkel 1,60 Euro afrekent voor een kilo bananen is dat nog niet het hele verhaal. De eigenlijke waarde van zo een kilo bananen ligt misschien meer rond de 1,90 Euro. Dat zit zo. Als producten gemaakt worden gaat dat vaak ten koste van de makers en de natuur.

Bij de productie van bananen bijvoorbeeld zijn bodemuitputting, wateronttrekking, verlies biodiversiteit en onderverdiening van de arbeiders aan de orde. Deze factoren noem je verborgen kosten en die zitten op dit moment meestal niet verrekend in de winkelprijs. Michel en zijn team kijken daarom naar echte prijzen en hoe bedrijven kosten voor de maatschappij en het milieu kunnen voorkomen en als dat nodig is kunnen herstellen. Een nieuwe definitie van waarde dus, die verder gaat dan alleen geld.

Over Michel

Michel Scholte is co-founder & directeur bij True Price en Impact Institute. Daarnaast is hij ook Minister van de Nieuwe Economie.

On Purpose
On Purpose is een serie van interview-portretten van vooraanstaande duurzame denkers die niet alleen weten wat er mis is met huidige economische systeem, maar ook oplossingen kunnen aandragen voor een nieuwe duurzame economie en zich daar persoonlijk voor inzetten. Laat je inspireren.
Naar reeks
Meer verdieping
alle verdieping

Artikel

vr 19 sep 2025

Impact Heroes: “Minder beesten, meer planten.”

In deze aflevering van Impact Heroes spreken we met Emile van der Staak, chef-kok en eigenaar van restaurant De Nieuwe Winkel in Nijmegen. Het restaurant is een pionier van de botanische gastronomie: een volledig plantaardige keuken op topniveau, bekroond met Michelin-sterren en een Green Star voor duurzaamheid. Wat ooit begon als een eigenwijze zoektocht naar meer vrijheid in de keuken, groeide uit tot een internationaal toonaangevend verhaal.

Artikel

vr 19 sep 2025

Impact Heroes: “Bij ons krijgen jongeren weer de kans om te shinen en daar doe ik het voor.”

In deze aflevering van Impact Heroes spreken we Daan Krijger van Nelis Company. Nelis is een sociale onderneming die al meer dan honderd jaar bestaat en van oudsher bekendstaat als glazenwassersbedrijf. Wat hen bijzonder maakt, is dat Nelis jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt het vak leert én helpt om hun leven weer op de rit te krijgen.

Artikel

ma 25 aug 2025

Het Laatste Woord – Merijn van den Bergh

In 2017 opende ABN AMRO het circulair gebouwde CIRCL-paviljoen op de Zuidas: vanaf dag één een ontmoetingsplek en broedplaats voor circulariteit en duurzaamheid. In 2021 verkocht de bank het pand, samen met het hoofdkantoor, en in juni 2023 sloten de deuren definitief. Circl Movement, ontstaan uit het oorspronkelijke CIRCL-team, zette de missie voort: het versnellen van de circulaire transitie door experts, beleidsmakers, ondernemers en financiers samen te brengen. In 2025 verschuiven de prioriteiten van de bank en krijgt duurzaamheid een andere invulling. Daarom stopt Circl Movement per 1 oktober 2025. In deze reeks geven we graag het laatste woord aan de vrienden van CIRCL en Circl Movement.